Att värdera företag kan vara aktuellt inför en försäljning, ett köp, vid delägarinträde eller i samband med juridiska processer som bodelning och bouppteckning. Det kan också handla om att få en tydligare bild av bolagets ekonomiska ställning och potential.
Vad är företagsvärdering och hur går det till?
En företagsvärdering, eller bolagsvärdering, är processen att uppskatta värdet på ett företag. Det finns flera metoder för att värdera bolag och vilken som är bäst beror på syftet, branschen och tillgänglig information. Ofta kombineras flera angreppssätt för att få ett mer rättvisande resultat. Syftet är att komma fram till vad företaget är värt på marknaden.
Viktiga metoder inom bolagsvärdering
Här är några av de mest använda metoderna för att värdera företag.
Substansvärdering
Substansvärdering utgår från företagets tillgångar minus skulder – det vill säga i princip eget kapital. Dock ska man utgå från marknadsvärdet, vilket balansräkningen sällan visar. Metoden används ofta för att sätta ett lägsta värde, särskilt om bolaget inte genererar vinst, eller som komplement till en avkastningsvärdering.
Fördelarna är att metoden är snabb och relativt enkel. Nackdelen är att bokförda värden sällan speglar marknadsvärden, vilket kräver justeringar och erfarenhet för att resultatet ska bli korrekt.
Avkastningsvärdering
Avkastningsvärdering bygger på historiska vinster och applicerar en vinstmultipel för att beräkna värdet. Kan användas i de flesta bolagsvärderingar. Passar bra för etablerade företag med stabil vinsthistorik.
Fördelarna är att modellen är robust och ofta uppskattad av köpare. Nackdelarna är att det kan vara svårt att välja rätt multipel och att vinsten kan manipuleras, vilket gör normalisering av siffrorna avgörande.
Kassaflödesvärdering – DCF-värdering
Kassaflödesvärdering (Discounted Cash Flow) uppskattar framtida kassaflöden och räknar om dem till ett nuvärde med hjälp av en kalkylränta. Metoden är vanlig vid värdering av startups eller när historisk vinst saknas.
Fördelen är att metoden fokuserar på kassaflöde snarare än vinst och därmed fungerar även när det saknas vinst. (De stora) nackdelarna är att den är komplex, bygger på många antaganden och därmed kan ge stora avvikelser i det beräknade värdet.
Marknadsvärdering
Marknadsvärdering, även kallad ortsprismetoden, jämför företaget med liknande bolag som nyligen sålts. Vanligt för lokala verksamheter som butiker och restauranger.
Fördelarna är enkelheten och låga kostnader. Nackdelen är att relevant jämförelsedata ofta saknas, särskilt för större företag eller verksamheter med unika immateriella tillgångar.
Multipelvärdering
Multipelvärdering används både för onoterade och börsnoterade bolag. För privata bolag handlar det om att applicera en vinstmultipel på historisk vinst för att komma fram till värdet. För börsbolag jämförs via nyckeltal som P/E-tal och EV/EBITDA för att komma fram till om marknaden övervärderat eller undervärderat aktien.
Fördelarna är att metoden ger en snabb jämförelse med andra företag. Nackdelen är att den kan bli missvisande om de underliggande siffrorna inte är justerade.
Likvidationsvärdering
Likvidationsvärdering används när ett företag ska avvecklas och den utgår från värdet på tillgångarna vid en snabb försäljning. Det innebär alltid en rabatt jämfört med när man säljer ett företag som ska drivas vidare.
Fördelarna är att metoden ger ett realistiskt ”slaktvärde”. Nackdelen är att det kan vara svårt att uppskatta vad tillgångarna faktiskt går att sälja för under tidspress.
Ta inte siffrorna för givet!
Oavsett metod är normalisering av räkenskaperna en avgörande del i att värdera företag korrekt. Det innebär att justera för dolda övervärden och undervärden – exempelvis fastigheter som inte är omvärderade eller en vinst som är uppblåst på grund av att ägaren tagit ut för låg lön.
Att hoppa över denna process kan leda till en helt felaktig bolagsvärdering och därmed missvisande beslutsunderlag.
På våra utbildningar i företagsvärdering går vi igenom flera exempel på hur stor skillnad det kan bli i företagsvärde beroende på om eller hur man normaliserar räkenskaperna.
Vill du lära dig mer om företagsvärdering?
Taurus Ekonomiutbildning erbjuder skräddarsydda kurser och utbildningar som ger dig verktygen att själv kunna värdera bolag på ett professionellt sätt. Oavsett om du är jurist, företagare, investerare eller rådgivare hjälper vi dig att förstå metoderna, tolka siffrorna och fatta rätt beslut.